Nejlepší sport na hubnutí: Existuje vůbec?

Co si budeme povídat, skoro nikdo není spokojen se svou tělesnou hmotností. Zatímco někteří věří v zázračnou sílu drastických redukčních diet, další chápou, že udržitelná cesta vede přes vhodně zvolenou fyzickou aktivitu. Opravdu ale existuje nejlepší sport na hubnutí, nebo na jeho výběru až tak moc nezáleží? Pokud vás tato problematika zajímá, určitě pokračujte ve čtení.

Všichni pořád dokola slýcháme něco o tom, že při hubnutí je klíčový kalorický deficit, v jehož průběhu máme větší výdej než je náš energetický příjem. Tohoto stavu lze dosáhnout několika způsoby. Buď snížíme příjem jídla, zvýšíme fyzickou aktivitu, nebo se rozhodneme praktikovat obojí. (Což z dlouhodobého pohledu přináší nejlepší výsledky.)

Jenže, lidé, kteří mají o hubnutí zájem, často podléhají představě, že existuje jeden jediný sport na hubnutí, který je efektivnější než všechny ostatní. To je ale chyba, protože každým typem pohybu něco spálíte. (Pravda, u některých sportů ze sebe vydáte v krátkém čase více energie, na druhou stranu, při příliš intenzivní každodenní zátěži to může hrát celkem paradoxně proti vám a vašim záměrům.)

Jak to tedy je? A pokud nějaké doporučené sporty na hubnutí existují, které to jsou?

Chůze

Asi tomu nebudete chtít věřit, ale na předních příčkách nejlepších sportovních aktivit na podporu hubnutí se pravidelně umisťuje obyčejná chůze. V první řadě, chůze je dostupná nám všem. (Jen překonat svou lenost.) Také se jí mohou účastnit lidé, kteří mají opravdu vysokou nadváhu, protože ve srovnání s během tolik nezatěžuje klouby. Také ji mohou provozovat senioři, kteří by si mohli při jiných sportech snadno ublížit.

Aby byla ale chůze doopravdy efektivní, je potřeba chodit alespoň 30 minut denně. Tempo by nemělo být co noha nohu mine, ale zvolte trochu energičtější styl. (Pokud potřebujete motivaci, pořiďte si sluchátka a udělejte si speciální procházkový playlist, který podpoří rychlost vašeho tempa.) Pokud nemůžete chodit každý den, zkuste jít na svižnou procházku alespoň čtyřikrát týdně.

Běhání

Hned za chůzí objevíte běhání, které vám pomůže navýšit počet spálených kalorií. Pravidelné běhání (alespoň 20-30 minut) pomáhá odbourávat viscerální tuk, který má tendenci se ukládat především ve středních tělesných partiích. Frekvence běhu by měla být cca třikrát až čtyřikrát týdně.

Nezapomínejte ale na několik věcí. Běh je poměrně náročný, takže potřebujete kvalitní běžecké boty, které dovedou absorbovat nárazy na tvrdý povrch. (Vaše kolena, kotníky a kyčle vám za to časem poděkují.) Také nezapomínejte na vhodné běžecké vybavení. (Což je důležité jak v létě, tak během zimních měsíců. Určitě nechcete být po prvním zimním běhu nemocní.)

Plavání

Pro redukci hmotnosti je velmi dobré i plavání. Minimální doba se opět pohybuje kolem 30 minut. Počet spálených kalorií se navíc odvíjí od toho, jaký styl plavání si vyberete. (Asi nemusíme říkat, že plaváním na zádech toho spálíte o dost méně, než když se rozhodnete plavat prsa nebo kraula.) U starších žen je pak vhodné plavání po dobu 60 minut třikrát týdně. Vzhledem k tomu, že tento sport nezatěžuje klouby, často se doporučuje i méně pohyblivým lidem.

Jóga

Hodně lidí se domnívá, že jóga je cvičením pro redukci stresu a pro podporu pohyblivosti. Ačkoliv je to pravda, toto cvičení vám pomůže formovat svaly a také vám pomůže spálit nějaké kalorie navíc. Pokud jste obézní, v ideálním případě si dopřejte alespoň 90 minut jógy dvakrát za týden. V takovém případě můžete (spolu se změnou životosprávy) ztratit až 3,8 cm v pase. (Měly byste ale cvičit po dobu alespoň 12 týdnů.) Vzhledem k tomu, že jóga pomáhá redukovat stres a úzkosti, a vzhledem k tomu, že podporuje vědomý přístup k životu, který omezuje volbu nezdravých životních návyků, pravidelné cvičení jógy by mělo mít na vaše tělo a mysl opravdu pozitivní vliv.

Na co dalšího si dát pozor?

Je jasné, že v mladším věku se vám bude tuk shazovat o dost lépe, než když už jste starší. (Ani tak to ale nevzdávejte.) Muži navíc spalují více kalorií než ženy, takže dámy se musí obrnit při hubnutí větší trpělivostí. Na hubnutí má také velký vliv spánek, takže se snažte odpočívat alespoň 7-8 hodin každou noc.

Jaký je váš oblíbený sport?

Zdroje informací

https://www.healthline.com/nutrition/best-exercise-for-weight-loss – 8 druhů cvičení pro ztrátu hmotnosti (anglicky)

https://www.healthline.com/health/exercise-fitness/best-exercise-to-lose-weight – 9 cviků pro ztrátu hmotnosti (anglicky)

https://www.verywellfit.com/attitude-and-sports-performance-3974677 – Důležitost motivace při cvičení (anglicky)

Napsat komentář