Co se skrývá pod pojmem WHOLE 30

V tomto programu se nesoustřeďte na seznam zakázaných potravin a ingrediencí, ale na to, co všechno nebude moct jíst a jak dobře se pak budete cítit. Co je to Whole 30?

Během programu poznáte spoustu nových ingrediencí a surovin i kombinací, které jste dříve nepoužívali, protože bylo snadné sáhnout po rohlíku a salámu. Nebudete dokola jíst ty stejné druhy jídel. Odpadnou sezónní a potravinové alergie, budete lépe spát a vaše váha přestane plíživě stoupat. Zmírníte bolest svalů i kloubů a budete zdravější. Nebudete mít trávicí obtíže. Nevěříte? Tak to musíte zkusit.

zelenina

Jak je to u Whole 30

Vysadíte potencionálně problematické potraviny a vypozorujete jejich vliv na tělo. Nastartujete svůj metabolismus a srovnáte si vztah k jídlu. Přestanete mít vlčí záchvaty hladu a nebudete se přecpávat po náročném dni. Budou vám stačit 3 porce denně a naučíte se rozeznat signály těla. Rozeznáte rozdíl mezi chutí na něco a hladem. Začnete se svým tělem spolupracovat a přestanete se ničit.

Whole 30 stručně

Jedná se krátkodobý nutriční restart organismu na 30 a více dnů podle programu manželů Hartwigových. Jeho cílem je skoncovat s nezdravými stravovacími návyky, obnovit zdravý metabolismus, ozdravit zažívací trakt a srovnat imunitní systém. Určité potraviny totiž mohou mít negativní vliv na zdraví a výkonnost, aniž si to uvědomujeme.

pokrm

Jak poznat, co nám nesvědčí

Vyhněte se skupinám potravin, které ovlivňují psychiku, jako je závislost na sladkém, narušují hormonální rovnováhu, způsobují propustnost střeva a vyvolávají systémový zánět v těle. Dáte svému tělu šanci samoléčby.

Whole 30 dieta

I když se často uvádí, že je to dieta, úplně pravda to není. Whole 30 má za cíl více než jen ztrátu váhy. Změní se vám křivky těla, ale možná až za delší dobu. Nejprve se tělo očisťuje. Během programu se nevažte a neměřte míry.

Pravidla programu Whole30

Jezte maso, mořské plody, vejce, hodně zeleniny, trochu ovoce a více dobrých tuků z ovoce i zeleniny, třeba z avokáda, oliv, oříšků a semínek. Jezte jídla složená z malého počtu ingrediencí, přírodní a průmyslově nezpracovaná.

Čeho se na 30 dnů vyvarovat

Nekonzumujte žádný druh přidaného cukru, přírodního ani umělého, javorový sirup, med, kokosový cukr, nutrasweet, sacharin a xylitol. Čtěte etikety, protože cukr je i tam, kde byste to nečekali. Nekonzumujte alkohol a tabákové výrobky.

Nejezte obiloviny, tedy pšenici, žito, ječmen, oves, kukuřici, proso, rýži, bulgur, čirok, amarant, pohanku ani quinoa. Také žádná aditiva, které se do pečiva přidávají, ve formě dochucovadel, škrobu a konzervantů. Nekonzumujte karagenany, glutaman sodný a siřičitany. Čtěte pečlivě etikety.

Vynechejte luštěniny, tedy fazole, hrášek, cizrnu, čočku, stejně jako arašídy včetně arašídového másla. Vynechejte produkty ze sóji, jako je sójová omáčka, tofu, miso, tempeh, edamam a ingredience na bázi sóji přidávané do jídla, jako lecitin.

Nejezte mléčné výrobky, tedy kravské, kozí a ovčí, smetanu, sýry, kefír, jogurt i zakysanou smetanu s výjimkou přepuštěného másla neboli ghee.

maso

 Výjimky v pravidlech během Whole30

  • Přepuštěné máslo ghee je jediný povolený druh mléčných výrobků během Whole30.
  • Ovocný džus jako sladidlo. Jde o čerstvý, nikoliv džus z krabice. Pomerančový nebo jablečný džus je přijatelná ingredience během Whole 30. Nepijte ho ale jako nápoj a myslete na to, že obsahuje cukr.
  • Některé luštěniny, jako cukrový a císařský hrášek nebo zelené fazolky. Konzumují se celé lusky, ne samotná semena.
  • Většina druhů octa, jako bílý, balsamikový, jablečný cider, vinný a rýžový, ne octy s přidaným cukrem nebo sladový ocet obsahující lepek.
  • Sůl, protože koupené potraviny mají v sobě často jodizované stolní soli obsahují cukr, obvykle ve formě dextrózy, aby se zabránilo oxidaci jodidu draselného a jeho ztrátě. Doma používejte raději himalájskou sůl.

Whole 30 recepty

Co si můžete připravit? Míchaná vejce s lososem a zelenými fazolkami na ghee, odlehčený špenát s vejci, lososa s grilovaným jablkem a paprikou, kuřecí maso se zapečenou zeleninou a spoustu dalších úžasných jídel. Whole 30 recepty najdete všude. Stačí trocha fantazie a váš jídelníček bude pestrý, chutný a hlavně zdravý.

Zapojit se do komentování