Jezte ovoce a hubněte

Veronika Březinová, 25.10.2012

Ovoce a zelenina jsou mezi těmi typy potravin, které se při držení diet a touze hubnout doporučují. Přílišná konzumace, a to především ovoce, však našemu tělu nesvědčí. Proč se tedy ve všech knihách o hubnutí udává, že bychom měli jíst ovoce??

Které ovoce vašemu hubnutí neprospívá?

Některé ovoce může výrazně zvyšovat energetickou hodnotu vašeho jídelníčku. Pokud ale budete jíst správný typ ovoce v přiměřeném množství, složení jídelníčku bude naprosto v pořádku. Jak už to tak bývá u všech potravin, i u ovoce se setkáme s velmi rozlehlou škálou kalorických hodnot. Musíme si také uvědomit, že se velmi výrazně svou kalorickou hodnotou liší ovoce čerstvé od toho sušeného (které může být ještě polito čokoládou). Zatímco normální 50 gramů vážící banán má v sobě 46 kcal, v tom sušeném je asi čtyřikrát více kalorií. Stejné je to i u ananasu a dalšího sušeného ovoce.

Velký pozor si dávejte hlavně na banány a hroznové víno. Oba druhy ovoce mají vysoký glykemický index a pro hubnutí nejsou tedy ideální. Pozor si tedy dejte na ovoce sušené, kandované nebo zavařené.

Denní doporučená dávka ovoce

Dospělý člověk by měl denně zkonzumovat asi 400 gramů ovoce. Menším dětem by se mělo ovoce podávat především v kašovité formě, starší děti by měli jíst především měkké ovoce. Děti mají také jiné vnímání chutí a pokud opravdu chcete, aby ovoce nejedli s odporem, zkuste je ušetřit od kyselých druhů ovoce. Mezi ně patří například pomeranč, kiwi a některé druhy jablek.

Prospěšné látky v ovoci

Ovoce bychom měli konzumovat hlavně proto, že v něm najdeme mnoho prospěšných látek. Kromě vitamínů v něm najdeme i minerální látky a rozpustnou či nerozpustnou vlákninu. Tyto látky prospívají našemu zdraví, ale aby opravdu našemu tělu pomáhaly, musíme dbát na další vlastnosti ovoce. Především bychom ho měli ukládat na správná místa. Pokud se rozhodneme upravovat ovoce mražené, měli bychom jej po vyndání z mrazáku upravovat ihned a zpátky ho nezamrazovat. Nemělo by také v našem mrazáku ležet příliš dlouho, protože tak ztrácí své blahodárné účinky.

Hubneme s ovocem, ale v přiměřeném množství

Při hubnutí je konzumace ovoce dobrá, už z několika důvodů, ale měli bychom si dávat pozor na dvě podstatné věci. Za prvé, měli bychom jíst ovoce, ale v přiměřeném množství, a pokud chceme opravdu zhubnout, vybírat si méně kalorické druhy. Nelze jednoznačně určit, které ovoce je pro hubnutí nejlepší, ale důležité je ho střídat. Dobré je sníst jednu či dvě menší porce ovoce denně. Střídejte tedy jedno střední jablko s pomerančem a dalšími menšími plody. Vhodné jsou tedy jahody, rebarbora, borůvky, broskve, ostružiny, nektarinky, švestky, hrušky nebo třešně. Neuškodí vám ale ani grep, pomelo, pomeranč, mandarinka a kiwi. Velmi dobré je také ovoce kombinovat s bílým jogurtem nebo tvarohem. Tato kombinace je velmi výhodná, protože nás velmi dobře zasytí.

,

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

banner-300x250-e

banner-300x250-e